bulu ketiak = OK ke ?

Bagi sesetengah orang. Bulu ketiak menjadi satu masalah kepada penampilan diri sendiri, Ada satu cara yang agak mudah untuk menghilangkannya..

HILANGKAN BULU KETIAK


Tumbuk lumat 15 biji jintan putih bersama lima butir kapur barus. Campurkan sedikit minyak tanah lalu disapukan pada bahagian ketiak. Lakukan beberapa kali. Insya-Allah, bulu ketiak akan hilang selepas mengulanginya beberapa kali.

Untuk maklumat lanjut (http://soleh.net/)


JANGAN CUKUR @ CABUT

mencabut @ mencukur bagi sesetengah orang dianggap pekara biasa,

Tahukah Anda, mencabut atau mencukur habis bulu ketiak ternyata memiliki bahaya yang jauh lebih besar pada kesihatan dibandingkan dengan manfaatnya.

Dengan mencukur bulu ketiak, maka di ketiak akan timbul banyak luka kecil tak kasat mata. Pori-pori di daerah ketiak juga akan membesar. Ini memungkinkan toksin dan zat kimia dari berbagai produk seperti deodoran, bedak, dan krim akan dengan mudah memasuki kulit.

Dengan mencabut bulu ketiak, tanpa disadari biasanya terjadi luka dan pori-pori membesar. Luka inilah yang memudahkan timbulnya penyakit, seperti radang, bengkak atau bernanah kemudian menjadi infeksi.


LEBIH BAIK GUNTING


Menghilangkan bulu ketiak dengan cara apapun seperti waxes juga tidak disarankan karana risiko terjadinya kanser payudara sama besarnya dengan dicabut atau dicukur. Jadi lebih baik dipotong dengan menggunakan gunting kecil atau gunting khusus. bagi mengelakkan luka dan kecederaan.


Tahukah Anda!! Bulu ketiak berfungsi untuk melindungi ketiak dari zat racun yang akan masuk dari luar tubuh. Tak hanya itu bulu ketiak berfungsi untuk melindungi organ vital yang berada di dekatnya, iaitu payudara.


MASALAH BAU?


Pada ketiak terdapat kelenjar apocrine. Sebenarnya, cairan yang dihasilkan oleh kelenjar apocrine ini hanya berbau lemak. Tapi karena di setiap helai bulu rambut mengandung bakteri yang berperan dalam proses pembusukan, akibat tidak dijaga kebersihannya akan menimbulkan bau badan yang tak sedap.

rujukan http://www.jawaban.com/

Read Users' Comments (0)

0 Response to "bulu ketiak = OK ke ?"

Post a Comment